SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO nauczyciela stażysty
Imię i nazwisko nauczyciela: x Imię i nazwisko opiekuna stażu: y Miejsce pracy: PRZEDSZKOLE Imię i nazwisko dyrektora szkoły: z Czas trwania stażu od: 1 września 2003r. do: 31 maja 2004r.
Z dniem 01.09.2003r. rozpoczęłam staż w wymiarze 9 miesięcy na nauczyciela kontraktowego. Zgodnie z procedurą awansu , przy pomocy nauczyciela doradcy metodycznego i opiekuna stażu napisałam plan rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zaopiniowany przez panią dyrektor przedszkola. Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2000r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825) oraz zgodnie z planem rozwoju przedszkola. Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne , podniesie efektywność moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji posłuży podniesieniu jakości mojej pracy a przez to pracy przedszkola. Dokumentację i opis przeprowadzonych działań wymaganych od nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego skompletowałam według poszczególnych wymagań.
§ 3 ust. 2 pkt 1. Wykazanie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację podstawowych zadań szkoły Pracując w roku szkolnym 2003/2004 w grupie dzieci najmłodszych opracowywałam plany pracy w oparciu o programy dopuszczone do użytku w Przedszkolu Nr .. przez dyr. ... : -„Program Wychowania Przedszkolnego dla dzieci 3-6 letnich” - Henryki Czerniawskiej- MEN nr DKW 4013-2/01 -„Dziecięcej Matematyki. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych” E.Gruszczyk-Kolczńskiej, E.Zielińskiej nr DKW – 4013-5/01 - program samodzielnie opracowany „Chcę żyć zdrowo i bezpiecznie”. Uczestniczyłam w 20 przeprowadzonych działaniach edukacyjnych organizowanych przez nauczycieli dzieci 4-, 5- i 6 letnich : mgr .... i .... opiekuna stażu . Opracowałam scenariusze i przeprowadziłam 13 działań edukacyjnych / zajęć, zabaw/ w obecności opiekuna stażu lub dyrektora przedszkola Zorganizowałam i przeprowadziłam uroczystości: - nadanie grupie dzieci nazwy SŁONECZKA /20.11.2003 r/ -„ Wigilię z Rodzicami” w dniu 17.XII.2003r - „ Choinkę noworoczną” 16 .01.2004r - „ Dzień Babci i dziadka” w dniu 21.01.2004r- W ramach organizowanego w naszym Przedszkolu Dnia Czyściocha dn.1 grudnia2003r – zorganizowałam zabawy muzyczno-ruchowe pt „Dbaj o czystość”. Zdjęcia i krótki reportaż z tego dni, a brał udział w konkursie „ Zyć czysto i zdrowo” zorganizowanym przez firmę„DOMESTOS” Aby dobrze zaplanować pracę z całą grupą oraz pracę indywidualną z dziećmi, potrzebna była diagnoza rozwoju dzieci, ich potrzeb i możliwości. Pomogła mi w tym karta obserwacji dziecka 3 i 4 letniego, oraz opracowana przeze mnie karta wiedzy i umiejętności dziecka trzy i czteroletniego dotycząca programu samodzielnie opracowanego „Chcę żyć zdrowo i bezpieczne” realizowanego w naszym przedszkolu w bieżącym roku szkolnym . Przygotowywałam pomoce dydaktyczne, gazetki tematyczne i informacyjne dla rodziców, materiały z życia grupy do gazetki przedszkolnej „ PRZEDSZKOLANDIA” , dekoraję: sali , kącika przestrzennego. W roku szkolnym 2003/2004 prowadziłam kronikę przedszkolną. Pogłębiałam swoją wiedzę studiując także literaturę fachową. W swojej pracy edukacyjnej wykorzystałam wiedzę z zakresu literatury zawodu takiej jak : „ Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się”E.Gruszczyk Kolczyńskieji E. Zielińskiej , „ Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych „ J.Andrychowskiej-Biegacz , „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”M .Bogdanowicz , „ Przedszkole pełne ciekawych zdarzeń” wydany przez WOM w Poznaniu.
§ 3 ust. 2 pkt 2. Posiadanie wiedzy z zakresu problemów środowiska uczniów i wychowanków w stopniu umożliwiającym współpracę z tym środowiskiem
W prowadzonych działaniach edukacyjnych starałam się uwzględniać rozwój psychofizyczny dziecka ; jego potrzeby , potencjał rozwojowy i zainteresowania. Prowadziłam też pracę indywidualną z dziećmi wymagającymi oddziaływania opiekuńczo-terapeutycznego lub rozwijania zdolności i zainteresowań . Niejednokrotnie podczas rozmów i zabaw pomagałam dzieciom w pokonywaniu pewnych trudności /nieufność,nieśmiałość,lęk/ Efektywnie układała mi się współpraca z rodzicami moich wychowanków, którzy uczestniczyli we współorganizowaniu uroczystości przedszkolnych /stroje,ciasta,zakup koszulek…./ Swoją wiedzą i umiejętnościami dzieliłam się z rodzicami podczas spotkań oraz częstych rozmów indywidualnych. Na zebraniu z rodzicami we wrześniu przekazałam treść referatu pt. „ Jak poradzić sobie z trudnościami adaptacji dziecka do przedszkola”. Bardzo ważnym elementem mojej pracy , były podejmowane przeze mnie działania w zakresie pracy indywidualnej. Prowadziłam ja z dziećmi nieśmiałymi, z objawami nadpobudliwości psychoruchowe i dzieckiem z obniżoną sprawnością fizyczną. Prowadziłam tez działania z zakresu usprawniania i rozwijania narządów mowy. W celu podejmowania właściwych działań ,sięgałam do literatury tematu, konsultowałam się z pracownikami PPPP Nr .. w ........... / 2 warsztaty doskonalące mój warsztat pracy/ , oraz z doświadczeń opiekuna stażu i koleżanek pracujących w przedszkolu. Dzięki różnym formom współpracy z rodzicami mogłam lepiej poznać potrzeby dzieci, przyczyny zachowań, zainteresowania czy frustracje i niezadowolenia. Staram się dostrzegać zarówno potrzeby i zdolności , pracując zarówno z dzieckiem zdolnym jak i potrzebującym specjalnej pomocy, troski i zrozumienia
§ 3 ust. 2 pkt 3. Umiejętność omawianych własnych lub obserwowanych zajęć
Przez cały okres stażu prowadziłam wykaz obserwowanych zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli oraz wykaz zajęć prowadzonych przeze mnie . Obserwacja i analiza zajęć prowadzonych przeze mnie w obecności opiekuna stażu wpłynęła na wyraźną poprawę jakości prowadzonych przeze mnie zajęć. Istotnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy były obserwowane działania edukacyjne prowadzone przez opiekuna stażu i inne koleżanki .Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli umożliwiły mi poznanie ciekawych metod i form pracy z dzieckiem. Przed zajęciami analizowałyśmy i omawiałyśmy scenariusze. Po każdym zaś działaniu omawiałyśmy przebieg, wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności w mojej pracy. Dokonałam analizy i samooceny zajęć własnych, oraz analizy działań podejmowanych przez opiekuna stażu i innych koleżanek. Poprzez uczestnictwo w różnorodnych działaniach wzbogaciłam swoja wiedze i nabyłam umiejętności z zakresu organizowania i przeprowadzania zintegrowanych działań edukacyjnych. Poznałam różnorodne formy pracy z dziećmi, metody wspomagające rozwój dziecka ; pedagogika zabawy, elementy pedagogiki alternatywnej M. Montessori, Kinezjologia edukacyjna oraz techniki C.Freineta. Dokonałam podsumowania pracy edukacyjnej prowadzonej w grupie dzieci najmłodszych po pierwszym semestrze . Zapoznałam się również z zasadami kształcenia i doskonalenia nauczycieli, brałam udział w szkoleniach i kursach ,które pomogły mi poszerzyć wiedzę z tej dziedziny i sprawiły, że moje zajęcia stały się ciekawsze zarówno dla dzieci jak i dla mnie. Zdobytą wiedzą i doświadczeniami dzieliłam się również z koleżankami.
§ 3 ust. 2 pkt 4. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
Pierwszym krokiem podjętym w celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zasad współpracy z opiekunem stażu, co znalazło wyraz we wspólnie omówionym kontrakcie. Następnie uzgodniłyśmy harmonogram spotkań, który miał doprowadzić do realizacji postawionych zadań. We wrześniu zapoznałam się z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi pracy szkoły jak Karta Nauczyciela, oraz z Ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. Poznałam dokumentację obowiązującą w przedszkolu min. Statut, Regulaminy . Znam podstawy funkcjonowania i zakres kompetencji takich organów szkoły jak: dyrektor, rada pedagogiczna, rada rodziców. Zapoznałam się także z dokumentami prawnymi dotyczącymi awansu zawodowego, a w szczególności z Rozdziałem 3a dotyczącym „Awansu zawodowego nauczycieli” oraz z Rozporządzeniem MEN z dnia 3 sierpnia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. W celu dostosowania swoich działań do potrzeb przedszkola przeanalizowałam wspólnie z opiekunem stażu – we wrześniu 2003r - Plan Rozwoju Przedszkola nr ... oraz zadania planu rocznego na rok szkolny 2003/2004. Zapoznałam się ze swoimi obowiązkami – zadaniami programowymi i dodatkowymi. Poznałam Statut Przedszkola. W poznawaniu wymagań stawianych nauczycielom bardzo pomogły mi szkolenia z prawa oświatowego prowadzone przez panią dyrektor na Radach Pedagogicznych. Rozpoczynając staż w Przedszkolu nr ..w ..... jako nauczyciel , wychowawca grupy dzieci najmłodzszych , zapoznałam się zobowiązującą mnie dokumentacją oraz z zakresem czynności nauczyciela. Opracowywałam plany pracy zgodnie podstawą programową, treściami dopuszczonych do użytku przez dyrektora programów, z planem pracy przedszkola. Prowadziłam zgodnie z przepisami prawa oświatowego dokumentację pracy edukacyjnej / planowanie pracy, dzienniki zajęć, karty obserwacji dziecka, dokumentowanie pracy indywidualnej z dzieckiem/. W bieżącym roku szkolnym prowadzę kronikę przedszkolną oraz uczestniczę w organizowaniu dekoracji kącika przestrzennego przestrzennego na holu. Uczestniczyłam w spotkaniach Rady Pedagogicznej, oraz w szkoleniach bhp. W październiku- 20003r na szkoleniowej radzie pedagogicznej wygłosiłam referat pt.”Kształtowanie postawy prozdrowotnej dziecka w wieku przedszkolnym – czynniki warunkujące zdrowie „ a w kwietniu 2004r. przedstawiłam scenariusz dotyczący działań edukacyjnych zgodnych z treściami programu samodzielnie opracowanego” Chcę żyć zdrowo i bezpiecznie „. Realizując postawione zadania wynikające z planu rozwojowego i planu pracy przedszkola , podczas mojego stażu korzystałam z doświadczenia dyrektora, opiekuna stażu, i koleżanek, co pomogło mi w podnoszeniu swojej wiedzy i umiejętności w pracy z małymi dziećmi . Sądzę, że wszystkie zaplanowane przeze mnie działania zostały zrealizowane. Podejmowanie zadań wynikających z Planu Rozwoju Zawodowego , wyzwań nauczyciela wychowania przedszkolnego – wzbogaciło moją wiedzę merytoryczną i pedagogiczną. Nabyte umiejętności stanowią dużą korzyść i tworzą bazę mojego rozwoju zawodowego. Śmiem sądzić, że opinie rodziców, ufność i uśmiech moich wychowanków pozwolą mi wierzyć, że podejmowane działania są akceptowane, potrzebne i przynoszą pozytywne efekty. Moją słabą stroną, nad którą będę starała się pracować i poprawić w jej zakresie swoje działania była zbyt mała umiejętność angażowania całej grupy dzieci do skupienia uwagi podczas organizowanych zajęć, wdrażanie dzieci do przestrzegania ustalonych zasad . Opracowanie : Z. Berdys
|